Fyra av tio har blivit illa behandlade – här är läsarnas egna berättelser


Här är de värsta historierna. Mejlen har strömmat in till Destination
efter att vi publicerat artikeln Lurad av Ryanair – missade flyget för ett
par veckor sedan. Samtidigt vittnar över 40 procent av läsarna att de
någon gång behandlats illa av ett flygbolag i vår webbfråga.
Det finns helt klart ett behov av att skriva av sig och berätta om hur
flygbolagens ofta fyrkantiga hantering av problem resulterar i
förstörda semestrar och kraftigt försenade hemresor.
Här är läsarnas värsta historier:
Flyttade flyget – men inte hotellet
"Jag och mina två vänner hade bokat en paketresa med flyg och hotell
via Norwegians hemsida. Ungefär två-tre veckor innan avresa får vi ett
mail där Norwegian frågar om det är okej för oss att resan flyttas fram
två dagar. Visst, tänkte vi, det spelar ingen roll. Men när vi landade och
kom fram till vårt hotell undrade de varför vi inte kommit två dagar tidigare.
När vi berättade vad som hänt fattade killen på hotellet ingenring och vi
fick vackert betala våra två sista dagar själva. Vi slösade också timmar
på att ringa både Norwegian och deras samarbetspartner som tydligen
har hand om deras paketresor. Totalt värdelöst var det i alla fall och någon
erstättning har vi inte sätt röken av heller." /Anonym
Många fick sova på golvet
"Vi var på Stanstead sirport för en resa hem till Sverige. /.../ Då hände en
olycka på landningsbanan. Och Ryanair ställde in samtliga plan den
kvällen. Lyckligtvis hade jag en kompis som kunde hämta mig som jag fick
sova hos, men nästa morgon 7,00 träffade jag många som sovit på golven
på flygplatsen. Ingen ersättning inget förslag till att ersätta oss att bo på hotell.
Jag hade tur men tänk på alla andra." /Ewa
Å, ä, ö – då blev det stopp
"I slutet av förra sommaren var jag, som är musiker, och några spelkompisar
på väg hem från Newquay i södra England till Säve i Göteborg via
Stansted i London. Resan gick oerhört fort och bra. /.../ Vi hade emellertid
spelat sent och bara fått några få timmars sömn och knappast någon frukost.
Vi var därför angelägna om att få checka in så snabbt som möjligt för att sätta
oss på ett café för frukost. Vi stod först i kön, Ryanairs kö, men se där var det stopp.
Vi kunde inte komma med, eftersom våra pass inte stämde med namnen på biljetterna.
Jag heter Göran i förnamn, och detta står i passet, men Ryan har tydligen inte å ä ö
på tangentbordet, och därför stod det Goeran. Samma sak för den av oss som
heter Nyström. Vi skulle därför gå till ett ställe långt borta i byggnaden för att ändra
namnen, annars fick vi inte följa med. Detta trots, att det längst ner i passet står våra
namn utan prickar, alltså Goeran resp Nystroem. Vi är alla äldre
gentelmän, åtminstone män, så vi vet, att det inte är lönt att tjafsa med
flygplatspersonalen, varför vi lydde order. Detta har aldrig hänt med annat
flygbolag, och jag är mycket van att flyga. Vi kom med planet, men hamnade sist
i incheckningskön och fick sitta hungriga till Göteborg.” /Göran
Skulle chacka in – då ”försvann” flyget
"Jag har anlitat Ryanair en gång och det blev den sista. Vi 2 st stod i kö
för incheckning på väg hem från London, lång kö var det framför
oss och plötsligt försvann Malmö från informationstavlan. Kontenta blev
att vi inte kunde checka in för att vi inte var där i tid enligt Ryanairs
informationsdisk samt enligt deras regler trots att vi stod i kö, det gick bara
inte att diskutera, det var bara att finna sig i läget… Det var bara att
köpa 2 nya biljetter och åka hem morgonen därpå. Det var så klart inte
billigt då, vi fick betala mycket högre pris för de nya biljetterna.
Det var första och sista erfarenhet med Ryanair. Det är nog så Ryanair funkar.
Resenärer ska veta om sådana risker." /Kulwant
Vi tvingades springa som galningar
"Jag var med en tråkig situation. I slutet av vecka 26 var jag och mina barn
på väg hem från Alicante. Ryanair ändrade minst 5 gånger gaten på
skärmen, ibland står det inget så man var osäker på vart skulle man.
Alla sprang som galna genom flygplatsen för att hinna och sedan tillbaks igen.
Det som var mest obehagligt var att det fanns folk med små barn och flera
äldre människor. Vi ställde oss sist på kön, när det fortfarande fanns några
passagerare kvar att visa passet och biljett, gjorde de sista anrop från
flygplanen. Vi fick springa igen och när vi kom in var det rent kaos för man
skulle bara sitta NUUUU annars skulle vi behöva vänta 1 timme. Vi väntade
ändå en timme inne i flyget tills piloten fick starta. Jag tycker inte att
Ryanair ska ha så kort tid medan en gate bestäms tills flyget startar.
Flera stressande situationer, ingen respekt. Jag tycker inte att priserna
kompenserar de olika tråkiga händelser som resenärer utsätts för.
Det var bra att testa men jag föredrar att betala några 100 till och bli
behandlad med värdighet. Aldrig mera Ryanair!!!" /Anonym
Väskan har varit försvunnen sedan 2007
"Min dotter och hennes kompis reste på språkresa i juni 2007
och flög med British Airways. På flyget hem blev båda av med
sina väskor. Vi fyllde i blanketter och fick veta att bagaget skulle
komma hem till oss. Kompisens resväska kom efter någon dag, men
inte vår dotters. Den har inte dykt upp ännu. Allt vi har fått är två
telefonsamtal i juli 2007. Efter åtskilligt jobb med att få tag på någon
att tala med (numret vi fick gick till en telefonsvarare som endast
meddelade att de skulle höra av sig så fort bagaget kommit tillrätta)
fick vi en adress dit vi kunde skriva. Vi skrev dit och åberopade
Montreal-konventionen som BA undertecknat och krävde max-belopp
i ersättning. Sent omsider fick vi svaret att vi skulle sända kvitton på i
nnehållet i väskan. Hur många har sparat kvitton på allt man köper???
Dessutom hade hon handlat saker i England och ev kvitton låg
kanske i väskan som kom bort. Vi har inte orkat strida mer om
detta, men man blir ursinnig och undrar om flygbolagen verkligen
får bete sig på det här viset. Hade det varit Ryanair hade man
kanske förstått, men British Airways..." /Boel
Vakten försökte tvinga mig att städa
"När jag åkte hem från Thailand och var trött och det var sent på
natten råkade jag stöta till en skräpkorg som man tömmer ut
vätskor o sånt innan man går på planet. Den stod ostadigt
och föll omkull och det stank om den när vätskan rann ut.
Jag skulle sitta en lång resa på planet och kände att jag inte hade
lust att börja städa upp på flygplatsen. Då vart en thailändsk kvinna
som arbetade som nån slags vakt irriterad och sa om jag inte
började städa upp skulle hon kalla på polis och jag skulle få problem.
Jag tvingades att resa upp åbäket som fallit omkull och vart kladdig
som bara den. Flygstäderskan kom sen och jag lyckades att slippa
stå och svabba upp blasket. Okey att jag stötte till den ostabila
skräpkorgen, men hade ju inte för avsikt med det. Om något sådant
hänt på en annan flygplats hade säkert personalen ställt upp och
passageraren sluppit skita ner sig. Man kan tycka att man skall
städa upp efter sig men jag tycker att man inte skall behöva tvingas
att göra saker av flygplatspersonal. Hade ju kunnat snubblat
och ramlat själv och gjort illa mig och skitat ner allt jag hade.
Nästa gång så kanske jag skickar räkningen!" /Peter
Missade flyget – då skrattade personalen hånfullt
"Jag bor sedan ett par år tillbaka i Edinburgh, Skottland och reser
ofta mellan Sverige och Skottland. Jag får också besök då och då
från min familj och vänner från Sverige. Strax före jul, i december
2008, kom min mamma och syster över några dagar för att
hälsa på mig. När de skulle resa hem igen till Stockholm, hade
de bokat flyg med Ryanair. De var tidigt ute, de var vid flygplatsen
mer än två timmar innan boarding och skulle av allt att döma ha
massor av tid på sig. När de väl kom till flygplatsen var det
kaos, massor av folk och det var svårt att hitta den rätta
inceckningskön, då folk stod huller om buller. Väl incheckade
hade de ca en timme på sig till planet skulle gå. De begav sig
så till säkerhetskontrollen där kön, som vanligen brukar ta max
tio minuter att ta sig igenom, ringlade sig lång. I juletider kan
man ju förstå att detta kan hända, men ingenting gjordes från
flygplatsens sida för att öka på tempot. Det tog dryga 40 minuter
att ta sig igenom sökerhetskontrollen den gången. Väl igenom
skulle nu rätt gate hittas. Edinburghh flygplats är förvisso en
ganska liten flygplats, men har ändå en del långa
gångavstånd, speciellt om man reser med Ryanair, då får man
knalla på ett bra tag. När det gått upp för min mamma och syster
att de endast hade ca 10 minuter kvar innan planet skulle lyfta
blev det naturligtvis oerhört stressade och försökte att hitta den
rätta gaten på tavlorna. I panik började de att springa och även
andra svenskar på väg mot samma plan gjorde detsamma.
Väl framme möts de av en stängd gate och Ryanair-personal
som skrattar hånfullt åt dem. Ingen empati, ingen som erbjuder
dem hjälp, de får själva ta reda på var de kan hitta sitt bagage
och när de frågar personalen vad de kan göra åt saken ombeds
de att kontakta kundtjänst online. Som tur var kunde min mamma
och syster komma tillbaka och bo hos mig i ytterligare två dagar
innan de kunde ta nästa flyg hem. Detta fick de betala själva.
Ryanair avsäger sig allt ansvar och menar att de har sig själva att
skylla som var sena. Att de rekomenderar att man anländer till
flygplatsen ca två timmar innan avgångstid betyder alltså
ingenting, om man missar planet på grund av stora förseningar
och kaos på flygplatsen är det ens eget fel och man får snällt
boka och betala för en ny flight. Man ska också stå ut med att
bli skrattad åt av personalen." /Karolina, Edinburgh
SAS gamla plan en mardröm
"Jag flög med Lufthansa till London och resan fungerade bra.
Problemet var med SAS hem. Planet var gammalt och skulle
gå från Heathrow till Arlanda. Stor flygplats och planet skulle
rulla långt för att komma till rätt bana. Hjulen gnissla som
fan, var dåligt smörjt, det kändes för djävligt att veta att man
skulle landa på Arlanda om ett par timmar med dessa hjul.
Under själva resan skakade planet som man satt i som att
det var i en massagestol som man satt i. Jag har aldrig varit
så rädd. Jag flyger aldrig mer med SAS. Har aldrig råkat ut för
liknande händelser och däribland Ryanair." /Jan
efter att vi publicerat artikeln Lurad av Ryanair – missade flyget för ett
par veckor sedan. Samtidigt vittnar över 40 procent av läsarna att de
någon gång behandlats illa av ett flygbolag i vår webbfråga.
Det finns helt klart ett behov av att skriva av sig och berätta om hur
flygbolagens ofta fyrkantiga hantering av problem resulterar i
förstörda semestrar och kraftigt försenade hemresor.
Här är läsarnas värsta historier:
Flyttade flyget – men inte hotellet
"Jag och mina två vänner hade bokat en paketresa med flyg och hotell
via Norwegians hemsida. Ungefär två-tre veckor innan avresa får vi ett
mail där Norwegian frågar om det är okej för oss att resan flyttas fram
två dagar. Visst, tänkte vi, det spelar ingen roll. Men när vi landade och
kom fram till vårt hotell undrade de varför vi inte kommit två dagar tidigare.
När vi berättade vad som hänt fattade killen på hotellet ingenring och vi
fick vackert betala våra två sista dagar själva. Vi slösade också timmar
på att ringa både Norwegian och deras samarbetspartner som tydligen
har hand om deras paketresor. Totalt värdelöst var det i alla fall och någon
erstättning har vi inte sätt röken av heller." /Anonym
Många fick sova på golvet
"Vi var på Stanstead sirport för en resa hem till Sverige. /.../ Då hände en
olycka på landningsbanan. Och Ryanair ställde in samtliga plan den
kvällen. Lyckligtvis hade jag en kompis som kunde hämta mig som jag fick
sova hos, men nästa morgon 7,00 träffade jag många som sovit på golven
på flygplatsen. Ingen ersättning inget förslag till att ersätta oss att bo på hotell.
Jag hade tur men tänk på alla andra." /Ewa
Å, ä, ö – då blev det stopp
"I slutet av förra sommaren var jag, som är musiker, och några spelkompisar
på väg hem från Newquay i södra England till Säve i Göteborg via
Stansted i London. Resan gick oerhört fort och bra. /.../ Vi hade emellertid
spelat sent och bara fått några få timmars sömn och knappast någon frukost.
Vi var därför angelägna om att få checka in så snabbt som möjligt för att sätta
oss på ett café för frukost. Vi stod först i kön, Ryanairs kö, men se där var det stopp.
Vi kunde inte komma med, eftersom våra pass inte stämde med namnen på biljetterna.
Jag heter Göran i förnamn, och detta står i passet, men Ryan har tydligen inte å ä ö
på tangentbordet, och därför stod det Goeran. Samma sak för den av oss som
heter Nyström. Vi skulle därför gå till ett ställe långt borta i byggnaden för att ändra
namnen, annars fick vi inte följa med. Detta trots, att det längst ner i passet står våra
namn utan prickar, alltså Goeran resp Nystroem. Vi är alla äldre
gentelmän, åtminstone män, så vi vet, att det inte är lönt att tjafsa med
flygplatspersonalen, varför vi lydde order. Detta har aldrig hänt med annat
flygbolag, och jag är mycket van att flyga. Vi kom med planet, men hamnade sist
i incheckningskön och fick sitta hungriga till Göteborg.” /Göran
Skulle chacka in – då ”försvann” flyget
"Jag har anlitat Ryanair en gång och det blev den sista. Vi 2 st stod i kö
för incheckning på väg hem från London, lång kö var det framför
oss och plötsligt försvann Malmö från informationstavlan. Kontenta blev
att vi inte kunde checka in för att vi inte var där i tid enligt Ryanairs
informationsdisk samt enligt deras regler trots att vi stod i kö, det gick bara
inte att diskutera, det var bara att finna sig i läget… Det var bara att
köpa 2 nya biljetter och åka hem morgonen därpå. Det var så klart inte
billigt då, vi fick betala mycket högre pris för de nya biljetterna.
Det var första och sista erfarenhet med Ryanair. Det är nog så Ryanair funkar.
Resenärer ska veta om sådana risker." /Kulwant
Vi tvingades springa som galningar
"Jag var med en tråkig situation. I slutet av vecka 26 var jag och mina barn
på väg hem från Alicante. Ryanair ändrade minst 5 gånger gaten på
skärmen, ibland står det inget så man var osäker på vart skulle man.
Alla sprang som galna genom flygplatsen för att hinna och sedan tillbaks igen.
Det som var mest obehagligt var att det fanns folk med små barn och flera
äldre människor. Vi ställde oss sist på kön, när det fortfarande fanns några
passagerare kvar att visa passet och biljett, gjorde de sista anrop från
flygplanen. Vi fick springa igen och när vi kom in var det rent kaos för man
skulle bara sitta NUUUU annars skulle vi behöva vänta 1 timme. Vi väntade
ändå en timme inne i flyget tills piloten fick starta. Jag tycker inte att
Ryanair ska ha så kort tid medan en gate bestäms tills flyget startar.
Flera stressande situationer, ingen respekt. Jag tycker inte att priserna
kompenserar de olika tråkiga händelser som resenärer utsätts för.
Det var bra att testa men jag föredrar att betala några 100 till och bli
behandlad med värdighet. Aldrig mera Ryanair!!!" /Anonym
Väskan har varit försvunnen sedan 2007
"Min dotter och hennes kompis reste på språkresa i juni 2007
och flög med British Airways. På flyget hem blev båda av med
sina väskor. Vi fyllde i blanketter och fick veta att bagaget skulle
komma hem till oss. Kompisens resväska kom efter någon dag, men
inte vår dotters. Den har inte dykt upp ännu. Allt vi har fått är två
telefonsamtal i juli 2007. Efter åtskilligt jobb med att få tag på någon
att tala med (numret vi fick gick till en telefonsvarare som endast
meddelade att de skulle höra av sig så fort bagaget kommit tillrätta)
fick vi en adress dit vi kunde skriva. Vi skrev dit och åberopade
Montreal-konventionen som BA undertecknat och krävde max-belopp
i ersättning. Sent omsider fick vi svaret att vi skulle sända kvitton på i
nnehållet i väskan. Hur många har sparat kvitton på allt man köper???
Dessutom hade hon handlat saker i England och ev kvitton låg
kanske i väskan som kom bort. Vi har inte orkat strida mer om
detta, men man blir ursinnig och undrar om flygbolagen verkligen
får bete sig på det här viset. Hade det varit Ryanair hade man
kanske förstått, men British Airways..." /Boel
Vakten försökte tvinga mig att städa
"När jag åkte hem från Thailand och var trött och det var sent på
natten råkade jag stöta till en skräpkorg som man tömmer ut
vätskor o sånt innan man går på planet. Den stod ostadigt
och föll omkull och det stank om den när vätskan rann ut.
Jag skulle sitta en lång resa på planet och kände att jag inte hade
lust att börja städa upp på flygplatsen. Då vart en thailändsk kvinna
som arbetade som nån slags vakt irriterad och sa om jag inte
började städa upp skulle hon kalla på polis och jag skulle få problem.
Jag tvingades att resa upp åbäket som fallit omkull och vart kladdig
som bara den. Flygstäderskan kom sen och jag lyckades att slippa
stå och svabba upp blasket. Okey att jag stötte till den ostabila
skräpkorgen, men hade ju inte för avsikt med det. Om något sådant
hänt på en annan flygplats hade säkert personalen ställt upp och
passageraren sluppit skita ner sig. Man kan tycka att man skall
städa upp efter sig men jag tycker att man inte skall behöva tvingas
att göra saker av flygplatspersonal. Hade ju kunnat snubblat
och ramlat själv och gjort illa mig och skitat ner allt jag hade.
Nästa gång så kanske jag skickar räkningen!" /Peter
Missade flyget – då skrattade personalen hånfullt
"Jag bor sedan ett par år tillbaka i Edinburgh, Skottland och reser
ofta mellan Sverige och Skottland. Jag får också besök då och då
från min familj och vänner från Sverige. Strax före jul, i december
2008, kom min mamma och syster över några dagar för att
hälsa på mig. När de skulle resa hem igen till Stockholm, hade
de bokat flyg med Ryanair. De var tidigt ute, de var vid flygplatsen
mer än två timmar innan boarding och skulle av allt att döma ha
massor av tid på sig. När de väl kom till flygplatsen var det
kaos, massor av folk och det var svårt att hitta den rätta
inceckningskön, då folk stod huller om buller. Väl incheckade
hade de ca en timme på sig till planet skulle gå. De begav sig
så till säkerhetskontrollen där kön, som vanligen brukar ta max
tio minuter att ta sig igenom, ringlade sig lång. I juletider kan
man ju förstå att detta kan hända, men ingenting gjordes från
flygplatsens sida för att öka på tempot. Det tog dryga 40 minuter
att ta sig igenom sökerhetskontrollen den gången. Väl igenom
skulle nu rätt gate hittas. Edinburghh flygplats är förvisso en
ganska liten flygplats, men har ändå en del långa
gångavstånd, speciellt om man reser med Ryanair, då får man
knalla på ett bra tag. När det gått upp för min mamma och syster
att de endast hade ca 10 minuter kvar innan planet skulle lyfta
blev det naturligtvis oerhört stressade och försökte att hitta den
rätta gaten på tavlorna. I panik började de att springa och även
andra svenskar på väg mot samma plan gjorde detsamma.
Väl framme möts de av en stängd gate och Ryanair-personal
som skrattar hånfullt åt dem. Ingen empati, ingen som erbjuder
dem hjälp, de får själva ta reda på var de kan hitta sitt bagage
och när de frågar personalen vad de kan göra åt saken ombeds
de att kontakta kundtjänst online. Som tur var kunde min mamma
och syster komma tillbaka och bo hos mig i ytterligare två dagar
innan de kunde ta nästa flyg hem. Detta fick de betala själva.
Ryanair avsäger sig allt ansvar och menar att de har sig själva att
skylla som var sena. Att de rekomenderar att man anländer till
flygplatsen ca två timmar innan avgångstid betyder alltså
ingenting, om man missar planet på grund av stora förseningar
och kaos på flygplatsen är det ens eget fel och man får snällt
boka och betala för en ny flight. Man ska också stå ut med att
bli skrattad åt av personalen." /Karolina, Edinburgh
SAS gamla plan en mardröm
"Jag flög med Lufthansa till London och resan fungerade bra.
Problemet var med SAS hem. Planet var gammalt och skulle
gå från Heathrow till Arlanda. Stor flygplats och planet skulle
rulla långt för att komma till rätt bana. Hjulen gnissla som
fan, var dåligt smörjt, det kändes för djävligt att veta att man
skulle landa på Arlanda om ett par timmar med dessa hjul.
Under själva resan skakade planet som man satt i som att
det var i en massagestol som man satt i. Jag har aldrig varit
så rädd. Jag flyger aldrig mer med SAS. Har aldrig råkat ut för
liknande händelser och däribland Ryanair." /Jan
Kommentarer
Trackback